MAZDA MX-30 e-Skyactive First Edition: Testování s luxusním japonským elektromobilem..!

12.10.2020 08:53

Asi jako většina z vás jsem si říkal, jaký bude čistě elektrický model automobilky, jež šla vždy proti proudu a nebyla zastáncem elektromobility. Situace na evropských trzích Mazdu takříkajíc donutila jednat.

Šikovný Crossover MX-30 se zvýšenou světlou výškou 130 milimetrů je originální, technologicky propracovaný, ale přitom zábavný. Nabízí luxusní interiér vytvořený z přírodních i recyklovaných materiálů. Korek v interiéru působí velmi příjemně a naráží na někdejší úspěchy společnosti s touto obchodní komoditou.

Originálně působí otevírání zadních dveří proti směru jízdy. Mazda zde využila systém známý z revolučního vozu Mazda RX-8. Jen vystupování ze zadních sedadel je malinko pomalejší. Na zadní straně řidičovy sedačky je přitom její elektrický posun.

Za volantem Mazdy je to paráda. Využíval jsem hned několik displejů. Ten první je v přístrojové kapličce a zahrnuje rovněž digitální tachometr. Přede mnou v zorném poli byl navíc head-up displej. Ten mi promítal na čelní sklo nejen rychlost, ale také další potřebné údaje.

Obrazovka nechyběla ani nad středovým tunelem, tam se nastavuje třeba klimatizace. Středový dotykový monitor 8.8 palce na palubní desce spolupracoval s infotaintmentem.

S Mazdou MX-30 získá člověk vedle automatizované převodovky armádu bezpečnostních technologií. Poprvé jsem v autě našel dokonce asistenta pro průjezd křižovatkou (výbava Premium), kdy kamery hlídají okolí vozu. Když jsem při pohodové jízdě devedesátkou sundal pravou ruku z volantu, už mě na to upozorňoval akustický i vizuální signál. Navigační systém, digitální DAB rádio a konektivita Apple CarPlay/Android Auto je ve voze samozřejmostí.

Kde jinde než na úzkých silnicích v Beskydech prověří řidič pořádně podvozek. Elektromotor s výkonem 143 koní a točákem 265 Nm se nemusí někomu zdát dostatečný, ale já zvedám palec nahoru. Mazda zvládá sprint z nuly na stovku za 9.7 sekundy.

Podívejme se na základní rozměry modelu. Auto měří na délku 4.395 mm, na šířku 2.035 a na výšku 1.555 milimetrů. Rozvor náprav je 2.655 mm a vypovídá o prostornosti kabiny. Zavazadelník nabídne základních 366 litrů (se subwooferem Bose 341 l). Suchá hmotnost auta činí 1.645 kilogramů.

Tohle pohledné SUV je primárně určeno na jízdu "kolem komína." Výrobce totiž sondoval od současných majitelů vozů Mazda, kolik najedou denně kilometrů a podle toho nastavil dojezd automobilu na maximálně 200 kilometrů.

Auto jsem dostal nabito na 100 procent, palubní počítač mi proto ukazoval maximální dojezd. Ale během celého testu jsem stále sledoval aktuální stav baterie a kilometrový dojezd.

Plusem je, že si člověk může nastavit praktickými pádly pod volantem intenzitu rekuperace. Fakticky si tak prodlužujete dojezd. Jako druhé auto do rodiny je Mazda fajn. Kapacita baterií tomu odpovídá.

Ocenit musím velmi bohatou výbavu včetně 18palcových kol, bezpečnostních prvků, konektivity i zmiňovaných pádel pod volantem. Výborně hraje i standardní audio. U vozů značky Mazda se to stalo pravidlem. Interiér navíc působí opravdu luxusně.

Byl to můj v pořadí třetí testovaný elektromobil, ovšem na motomagazinspeed.cz šlo o první "vlaštovku." Jízda mi připadala naprosto pohodová, prostě jako s běžným konvenčním "esúvéčkem." Podvozek tlumí hezky nerovnosti a díky nízkému těžišti s bateriemi a G-Vectoringu drží výborně stopu i při ostřejším průjezdu zatáčkou.

Zda je za elektromobil 854.900 korun hodně, to musí posoudit každý ze zájemců. Mezi el. konkurenty vyniká elegancí, prémiovým zpracováním i standardní výbavou. Novinka osloví především zaryté "ekology" a firemní klientelu. Pokud zaujala i vás, doporučuji model Mazda MX-30 vyzkoušet. Jirka Hyner

 Foto: redakce



To Top